25. augusts vēsturē: Pirms teju 200 gadiem Ņujorkas laikraksts «The Sun» publicē informāciju, ka uz mēness atklāta dzīvība

To, ka uz mēness dzīvības nav, šobrīd mēs zinām gana droši. Tomēr pirms 200 gadiem – 1835.gadā cilvēki par to nebija tik pārliecināti… Tāpēc, brīdī, kad viens no laikrakstiem – Ņujorkas "The Sun" publicēja pirmo (kopumā sešu rakstu sēriju) rakstu par to, ka uz mēness eksistē dzīvība, teju ikviens tam arī ticēja.

Šobrīd laikraksta publicētos stāstus dēvē par "lielo mēness mānīšanu" jeb "The Great Moon Hoax". Šie stāsti tika pārpublicēti no Edinburgas Zinātņu žurnāla, kur pāris slaveni tā brīža astronomi apgalvoja, ka ir ieguvuši pierādījumus par dzīvības formu eksistēšanu uz mēness. Pašu rakstu sarakstījis bija Andrejs Grants, kurš bija Sera Džona Heršela kolēģis. Rakstā tika apgalvots, ka Heršels 1834.gadā aizceļojis uz Dienvidāfriku, izveidojis observatoriju ar tam laikam netipiski spēcīgu teleskopu un ieraudzījis dažādas dzīvības formas – to starpā arī vienradžus, divkājainus bebrus, kā arī cilvēkiem līdzīgus sikspārņus. Šie raksti arī piedāvāja gana skaidru un ticamu mēness ģeogrāfiju, norādot masīvos krāterus, ūdens pilnas upes un pat veģetāciju.

Tobrīd laikraksts bija viens no jauniem laikrakstiem, kas centās piesaistīt savus lasītājus ar interesantu un aprakstoša stila saturu. Protams, publicējot rakstus par dzīvības atrašanu uz mēness, laikraksts arī sev piesaistīja ļoti lielu lasītāju skaitu un pārdošanas apjomi ievērojami cēlās. Publicētais bija interesants un neviens cits par to neziņoja. Vienīgā problēma… Tie bija meli.  Pats Edinburgas Zinātnes žurnāls publikācijas par šo bija pārtraucis veikt jau pāris gadus iepriekš. Pats laikraksts arī to zināja un, iespējams, publikācijas par dzīvību uz mēness, mēģināja piedāvāt kā satīru, jo ap šo laiku noritēja lielas un biežas diskusijas par dzīvības iespējamību uz mēness – un kāds mācītājs, savās grāmatās, kas kļuva par bestselleriem, apgalvoja, ka uz mēness dzīvo vismaz 4,2 miljardi dzīvību.

Lai nu kā, laikraksta lasītāji neuzķēra satīru un publicētajiem stāstiem ticēja. Tiem ticēja arī citi zinātnieki, kas centās izpētīt stāstu dziļāk. Tomēr tā paša gada septembrī – gandrīz mēnesi pēc stāstu publikācijas, laikraksts atzinās, ka publicētie stāsti ir meli. Taču tas nekaitēja laikrakstam, jo cilvēki bija pārsteigti par visu šo lietu un tāpat turpināja pirkt un lasīt "The Sun". "The Sun" turpināja iznākt līdz pat 1967.gadam.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Valsts svētkiem veltīti pasākumi Valmierā Valmieras Tūrisma informācijas centrs
No 11. līdz 18. novembrim Valmierā norisināsies valsts svētkiem un Latvijas 102. gadadienai veltīti pasākumi, piedāvājot plašu svētku programmu. | Skatīt vairāk
Latvija
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 19.09.2020 - 24.09.2020 Dzīvās mūzikas ceturtdiena Mārupes Hercogā Hercogs Mārupe
Sirdsmūzikas duets Anete Porga un Gunārs Cauņa mājīgā un sirsnīgā atmosfērā ar savām skaistākajām kaverversijām un orģināldziesmām gaidīs | Skatīt vairāk
SPA brīvdienas "Rudens valsis" Baltic Beach Hotel & SPA
Izbaudiet mierpilnu un lutinošu atpūtu Jūrmalā. Nakšņošana, bagātīgas brokastis un SPA programma pēc izvēles. | Skatīt vairāk
189 EUR
SPA brīvdienas diviem. Atpūta Jūrmalā Estravel Latvia
1 nakts 2 personām Classic kategorijas numurā, brokastis un Prosecco, izvēlētā spa programma – Dzintars, Medus vai Zelts | Skatīt vairāk
no 189 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2020 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2020 1st-studio.com

 
Total Timed::0.09726691sec.