12.jūnijs vēsturē - tiek atklāts Panamas kanāls

12.jūnijs vēsturē - tiek atklāts Panamas kanāls

Panamas kanāls ir kuģošanas kanāls Centrālamerikas valsts Panamas teritorijā (kanāls atrodas tāda paša nosaukuma zemesšaurumā). 81,6 kilometru garais kanāls savieno Panamas līci Klusajā okeānā ar Atlantijas okeānam piederīgo Karību jūru. To atklāja 1920.gada 12.jūnijā, taču kanālu izmantoja jau no 1914.gada.

Panamas kanāls ir ievērojams ar to, ka, līdzīgi kā Suecas kanāls, savienoja iepriekš divus nesavienotus ūdeņus - šajā gadījumā jau minēto Kluso okeānu un Atlantijas okeānu - iepriekš, bija jābrauc apkārt Dienvidamerikas kontinentam vai arī visa krava jākrauj ārā un pa zemi jāved - un jāpārkrauj. Pateicoties Panamas kanālam, jūras ceļš no Ņujorkas uz Sanfrancisko samazinājās no 22500 kilometriem līdz 9500 kilometriem.

Panamas kanāla būvniecība kļuva par vienu no lielākajiem un sarežģītākajiem būvniecības projektiem, ko jebkad ir veicis cilvēks. Panamas kanālam bija liela nozīme kuģniecības un ekonomikas attīstībai Rietumu puslodē, kā arī ģeopolitiski visā pasaulē.

Pa Panamas kanālu pārvietojas gan privātas jahtas, gan tankkuģi un kuģi ar konteineriem. Maksimālais kuģu izmērs, kuri var pārvietoties pa kanālu, ir kļuvis par kuģu būves standartu, iegūstot nosaukumu - Panamax.

Kuģu pārvietošanu pa kanālu veic Panamas kanāla loču dienests. Vidējais laiks, lai pārvietotu kuģi pa Panamas kanālu, ir 9 stundas, minimālais 4 stundas 10 minūtes. Maksimālā kuģu caurlaižamība kanālā - 48 kuģi diennaktī. Katru gadu caur Panamas kanālu pārvietojas aptuveni 17500 kuģi ar vairāk nekā 203 miljoniem tonnu kravas. Līdz 2000. gadam kanāla pakalpojumus bija izmantojuši vairāk nekā 800000 kuģu.

Pirmās idejas būvēt Panamas kanālu radās Francijā, 1879. gadā, kad tur tika izveidota kompānija kanāla izbūvei. Šīs kompānijas akciju turētāji bija aptuveni 800 000 cilvēku. 1888. gadā kanāla būvniecībai bija iztērēti divas reizes vairāk līdzekļu nekā plānots, bet no nepieciešamās kanāla izbūves bija pabeigti tikai trešdaļa no paredzētā. Kompānija bankrotēja un līdz ar kompāniju izputēja daudzi mazie akciju turētāji. Vairākus gadus vēlāk ASV redzēja kanālu kā veidu kā pastiprināt savu ietekmi reģionā, tāpēc tā uzņēmās celtniecību. Šajā laikā arī ASV spēcīgi atbalstīja Panamas vēlmi atdalīties no Kolumbijas un par šo atbalstu saņēma tiesības celt savu kanālu. Kanāls līdz pat 1999.gadam atradās ASV kontrolē, bet pēc tam nonāca Panamas valdības kontrolē.

Par kanāla šķērsošanu gan ir jāmaksā visai liela maksa - no 1300 līdz 2400 ASV dolāriem. Lielajiem konteinerkuģiem jāmaksā maksa par konteineru skaitu vai kuģa iegrimes lielumu.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Autostāvvieta Rīgas, Kauņas,Viļņas lidostā Astra Tūre / AvioKases.lv
Rezervē iepriekš, ar atlaidi, autostāvvietu Rīgas, Kauņas vai Viļņas lidostā. | Skatīt vairāk
Latvija no 1.40 EUR
Park restorāna vasaras piedāvājums! Bellevue Park Hotel Riga
Nobaudiet mūsu šefpavāra sagatavoto vasaras trīs kārtu ēdienkarti. Park restorāns atrodas Bellevue Park Hotel Rīgas 1. stāvā un piedāvā arī | Skatīt vairāk
17 EUR
ĪPAŠAS CENAS alus kausiem un glāzēm! Arkolat
Līgo leģenda – tas ir alus kauss! Iedvesmojies svētkiem un atrodi savu alus baudīšanas sabiedroto par IZDEVĪGĀM CENĀM! | Skatīt vairāk
NORMUNDS RUTULIS / VĒL VIENS LAIMĪGS RĪTS Miķelis
Aicinām ciemos uz MIĶELI pašā vasaras pilnbriedā - 6.jūlijā,kad pie mums,Mūsas upes krastā dzirdēsim skanam skaistākās dziesmas Normunda Rutuļa | Skatīt vairāk
8 EUR

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2018 www.turismabizness.de | Design & maintenance © 2000 - 2018 1st-studio.com

 
Total Timed::0.1194911sec.