15. augusts vēsturē: Panamas kanālā notiek pirmais kuģa brauciens

Panamas kanāls ir kuģošanas kanāls Centrālamerikas valsts Panamas teritorijā (kanāls atrodas tāda paša nosaukuma zemesšaurumā). 81,6 kilometru garais kanāls savieno Panamas līci Klusajā okeānā ar Atlantijas okeānam piederīgo Karību jūru.

Pirmais kuģis caur kanālu izbrauca 1914. gada 15. augustā, bet kanāls oficiāli atklāts tika 1920. gada 12. jūnijā. Līdz 1999. gada 31. decembrim kanāls atradās ASV kontrolē, bet pēc tam nonāca Panamas valdības kontrolē.

Panamas kanāla būvniecība kļuva par vienu no lielākajiem un sarežģītākajiem būvniecības projektiem, ko jebkad ir veicis cilvēks. Panamas kanālam bija liela nozīme kuģniecības un ekonomikas attīstībai Rietumu puslodē, kā arī ģeopolitiski visā pasaulē. Pateicoties Panamas kanālam, jūras ceļš no Ņujorkas uz Sanfrancisko samazinājās no 22500 kilometriem līdz 9500 kilometriem.

Pa Panamas kanālu pārvietojas gan privātas jahtas, gan tankkuģi un kuģi ar konteineriem. Maksimālais kuģu izmērs, kuri var pārvietoties pa kanālu, ir kļuvis par kuģu būves standartu, iegūstot nosaukumu - Panamax.

Kuģu pārvietošanu pa kanālu veic Panamas kanāla loču dienests. Vidējais laiks, lai pārvietotu kuģi pa Panamas kanālu, ir 9 stundas, minimālais 4 stundas 10 minūtes. Katru gadu caur Panamas kanālu pārvietojas aptuveni 17500 kuģi ar vairāk nekā 203 miljoniem tonnu kravas. Līdz 2000. gadam kanāla pakalpojumus bija izmantojuši vairāk nekā 800000 kuģu.

Pirmās idejas būvēt Panamas kanālu radās Francijā, 1879. gadā, kad tur tika izveidota kompānija kanāla izbūvei. Šīs kompānijas akciju turētāji bija aptuveni 800 000 cilvēku. 1888. gadā kanāla būvniecībai bija iztērēti divas reizes vairāk līdzekļu nekā plānots, bet no nepieciešamās kanāla izbūves bija pabeigti tikai trešdaļa no paredzētā. Kompānija bankrotēja un līdz ar kompāniju izputēja daudzi mazie akciju turētāji. Vairākus gadus vēlāk ASV redzēja kanālu kā veidu kā pastiprināt savu ietekmi reģionā, tāpēc tā uzņēmās celtniecību. Šajā laikā arī ASV spēcīgi atbalstīja Panamas vēlmi atdalīties no Kolumbijas un par šo atbalstu saņēma tiesības celt savu kanālu.

Par kanāla šķērsošanu gan ir jāmaksā visai liela maksa - no 1300 līdz 2400 ASV dolāriem. Lielajiem konteinerkuģiem jāmaksā maksa par konteineru skaitu vai kuģa iegrimes lielumu.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Ostrava. Hokeja čempionāts Estravel Latvia
Aviobiļetes un viesnīca. // Nenokavējiet aviobiļešu iegādi uz Otavu - Hokeja Pasaules čempionāts jau drīz! Vietu skaits ierobežots | Skatīt vairāk
no 545 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 13.03.2024 - 23.03.2024 Satriecošs piedāvājums atpūtai ŠRILANKĀ! Latvia Tours
Viena no skaistākajām un interesantākajām Āzijas valstīm, kuru ir vērts apmeklēt kaut reizi dzīvē. Šo salu raksturo ārkārtēja dabas un kultūras | Skatīt vairāk
no 793.00 EUR
Pilna Servisa Līzings Passat Europcar
Pilna Servisa Līzinga piedāvājums VW Passat Variant MY24 Elegance. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 07.03.2024 - 23.03.2024 Uzlādējoša atpūta ŠRILANKĀ! Latvia Tours
Aicinām uzlādējošā piedzīvojumā, kas liks sirdij gavilēt aiz prieka, ko radīsiet Šrilankā ar tiešo lidojumu no Rīgas 18.03.! | Skatīt vairāk
no 913.00 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.55922079sec.