TŪRISMA BIZNESS | Pētījumi & Statistika

Pētījums: eiropieši un latvieši nākotnē saskata iespējas pašnodarbinātībā

Eiropieši var iedomāties sevi pašnodarbināto statusā tuvāko piecu gadu laikā, atklāts septītajā Amway globālajā uzņēmējdarbības pētījumā (AGER). Savukārt Latvijas iedzīvotāji svārstās – trešdaļa ir pārliecināti, ka pašnodarbināto skaits šajā laika posmā pieaugs, taču tikpat norāda, ka tas ar gadiem tikai mazināsies.

Tas, kā nākotnē transformēsies darba vide, ir kļuvis par būtisku tematu politiķu, viedokļu līderu un zinātnieku vidū. Arvien aktuālāks ir jautājums – kā uzņēmumi spēs adaptēties nākotnes darba ņēmēju vajadzībām? Kāda loma būs tiem, kas izvēlas būt paši sev vadītāji? Eiropas iedzīvotāju ieskatā risinājums ir skaidrs – 35% aptaujāto var iedomāties sevi kļūstam par pašnodarbinātajiem tuvākajos piecos gados. Turklāt puse eiropiešu uzskata, ka viņiem piemīt šādam nodarbinātības tipam nepieciešamās spējas atrast un noturēt klientus, savukārt 40% par to šaubās.

Klientus piesaistītu, tomēr vilcinās kļūt par uzņēmējiem
Latvijā situācija ir līdzīga kā vidēji Eiropā – 33% ir pārliecināti, ka piecos gados pašnodarbināto skaits palielināsies. Taču svarīgi, ka Latvijas iedzīvotāji ir daudz pozitīvāk noskaņoti par savām spējām nekā vidējais eiropietis. 56% aptaujāto Latvijā domā, ka viņiem nesagādātu problēmu piesaistīt klientus savam biznesam. Vecumā līdz 35 gadiem pat teju 60% akcentē, ka ir pārliecināti par savām klientu uzrunāšanas prasmēm, tiesa – pārliecība līdz ar gadiem mazinās. Dažādi uzskati ir arī vīriešu un sieviešu vidū – seši no desmit kungiem nešaubās par spēju piesaistīt klientus, kamēr tikai piecas no desmit dāmām domā tāpat.

„Pētījuma rezultāti norāda, ka Latvijas iedzīvotāji vēlas būt paši sev priekšnieki un grib būt neatkarīgi. Tas, ka ir pārliecība par spēju dabūt klientus, ir laba zīme. Izaicinājums ir saglabāt šo noteiktību, lai viņi tiešām mēģinātu un uzsāktu uzņēmējdarbību,” saka Anderss Pālzovs (Anders Paalzow), Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) rektors un profesors. “Viņus vajadzētu iedrošināt biznesa ideju attīstīšanai un reāla biznesa uzsākšanai, tādējādi ieguvēji būtu visi Latvijas iedzīvotāji.”

Baltijas valstīs visaktīvākie ir lietuvieši. Atbildot uz jautājumu, vai tuvāko piecu gadu laikā būs vairāk pašnodarbināto, igauņi (35%) domā līdzīgi Latvijas iedzīvotājiem, savukārt respondenti Lietuvā ir vispozitīvākie (42%) lietuvieši (75%) arī jūtas visērtāk, domājot par klientu piesaisti un uzrunāšanu, salīdzinājumā ar Latvijas vai Igaunijas iedzīvotājiem (52%).

Vīrieši uzņēmīgāki
AESI indekss*, kas norāda respondenta vēlmi un gatavību uzsākt savu biznesu un noturību pret sociālo spiedienu, Eiropā ir 45 no 100 punktiem, kas ir nedaudz mazāk nekā vidēji pasaulē (50 no 100 punktiem).

Vidēji Eiropā 47% eiropieši izteikuši vēlmi kļūt par uzņēmējiem, taču tikai 40% atzīst, ka ir gatavi šim izaicinājumam. Savukārt Latvija var lepoties, ka atrodas virs vidējā rādītāja – 49% aptaujāto vēlētos startēt biznesā, tomēr līdzīgi kā Eiropā – tikai 40% atzīst, ka būtu tam gatavi.

Eiropā vīriešiem ir lielāka vēlme sākt savu biznesu (52% vīriešu pret 43% sieviešu) un viņi arī ir pārliecinātāki par savām spējām (47% iepretī 34%). Arī Latvijā situācija ir līdzīga – vairāk nekā puse vīriešu ir gatavi kļūt par uzņēmējiem, kamēr tikai četras no desmit sievietēm vēlētos darboties savā biznesā.

“Joprojām ir daudz darba, lai nodrošinātu abiem dzimumiem vienlīdzīgas iespējas startēt uzņēmējdarbībā. Ikvienam cilvēkam, kam ir interese sākt savu biznesu, neskatoties uz vecumu vai dzimumu, Eiropas Savienībā vajadzētu būt visām iespējām to realizēt, balstoties neizmantotajā uzņēmējdarbības potenciālā,” saka profesore Izabella M. Velpe (Prof. Dr. Isabell M. Welpe), Amway sadarbības partnere un Minhenes Tehniskās universitātes (Technische Universität München (TUM)) stratēģiskā vadītāja.

„Svarīgi atrast veidus, kā paaugstināt sieviešu pārliecību par savām spējām. Tikai tad sagaidīsim straujāku sieviešu-uzņēmēju pieaugumu. Kā to izdarīt? Iespējams, sievietes vajadzētu vairāk iesaistīt aktivitātēs, kas parādītu, ka “viņas var”, sākot no skolas gadiem līdz pat mācībām universitātē. Būtiski sabiedrībā izcelt pozitīvos paraugus un piemērus – sievietes, kuras ir izcilas uzņēmējas! Papildus izglītības programmām būtu noderīgi ieviest atbalsta programmas sievietēm,” saka profesors Pālzovs.

Kopumā 77% respondentu visā pasaulē, 74% Eiropā un 85% Latvijā ir pozitīva attieksme pret uzņēmējdarbību. Vispozitīvāk biznesu uztver norvēģi (96%), vjetnamieši (95%) un dāņi (94%). Teju uz pusi negatīvāki ir Turcijas, Rumānijas un Slovākijas iedzīvotāji.

Par pētījumu
AGER (Amway Global Entrepreneurship Report 2016) pētījums veikts, aptaujājot katrā valstī (tajā skaitā Latvijā) vidēji 1000 iedzīvotāju vecumā no 15 gadiem klātienē un telefonintervijās. Kopā pasaulē šogad aptaujāts 50 861 cilvēks. Pētījums veikts 45 valstīs ar C.A.T.I. Ad Hoc aptaujas metodi.
* Otro reizi globālajā pētījumā iekļauts AESI indekss (Amway Entrepreneurial Spirit Index), kas iekļauj trīs dimensijas: 1) vai respondenti vēlas uzsākt biznesu; 2) kāda ir gatavība sākt uzņēmējdarbību; 3) noturība pret sociālo spiedienu.

Par Amway
Amway ir tiešās pārdošanas uzņēmums, kura ienākumi gadā sasniedz 9,5 miljardus ASV dolāru un kura galvenā mītne atrodas Adā, Mičiganā, ASV. Pārdotākā Amway produkcija ir Nutrilite vitamīni, minerālvielas un uztura bagātinātāji, Artistry sejas kopšanas un dekoratīvās kosmētikas līdzekļi, kā arī eSpring ūdens attīrīšanas sistēmas — to visu tirgo tikai Amway neatkarīgie uzņēmēji. Direct Selling News 2015 Global 100 sarakstā 2014. gadā noieta ziņā tiešās pārdošanas uzņēmumu vidū Amway ierindojās pirmajā vietā pasaulē. Uzņēmuma ikgadējie ieņēmumu rādītāji ietver ieņēmumus no tiešās tirdzniecības darbībām un citām uzņēmējdarbības aktivitātēm.

Lai uzzinātu vairāk par uzņēmumu, apmeklējiet globalnews.amway.com.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Višķu estrāde un stadions TAKA
Lieliska vieta dažādu sporta un korporatīvo pasākumu, nometņu, treniņu, koncertu, festivālu, baļļu, svētku un citu pasākumu organizēšanai. | Skatīt vairāk
Latvija
Komplekss pasākumu organizēšanai TAKA
Lieliska vieta dažādu sporta un korporatīvo pasākumu, nometņu, treniņu, koncertu, festivālu, baļļu, svētku un citu pasākumu organizēšanai. | Skatīt vairāk
Autobusu noma - SETRA S 416 (50 sēdvietas) AP SAULI
Lielām grupām iesakām autobusu ar 50 sēdvietām. Organizējam pasažieru pārvadāšanu Rīgā, Latvijā, Baltijas valstīs. Nodrošinām transfērus | Skatīt vairāk
Autobusu noma - MB SPRINTER (19 sēdvietas) AP SAULI
Vai esi paguvis ieplānot autobusa tūri kopā ar kolēģiem vai radu pulku? Piedāvājam mazu, bet ļoti ietilpīgu un ērtu autobusu ar 19 sēdvietām! | Skatīt vairāk

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2019 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2019 1st-studio.com

 
Total Timed::0.57818699sec.