13. jūnijs vēsturē: ASV pasts paziņo, ka bērnus nevar sūtīt pa pastu

Ar šādu paziņojumu Amerikas Savienotu Valstu pasts klajā nāca gandrīz pirms 100 gadiem - 1920.gada 13.jūnijā. Un, šāds paziņojums nebija "no plika gaisa" radīts. ASV pasta darbinieki vairākos štatos bija saskārušies ar situācijām, kad cilvēki savus bērnus mēģināja sūtīt ar pasta palīdzību - pārsvarā ievietotus kastē vai cita veida iesaiņojumos.

Tieši šajā gadā pasts bija nācis klajā ar jaunumu - iespēju pa pastu sūtīt paciņas (vai lietas). Tas, protams, bija lētāk nekā pašam nogādāt šīs paciņas vai lietas - un drīz vien īpaši attapīgie vecāki saprata, ka šādā veidā var sūtīt arī savus bērnus (kas arī sanāca lētāk nekā maksāt par bērna transportu). Bērni gan, ko patiešām izdevās nosūtīt pa pastu, protams, nebija īpaši veci - tā, lai atrastos zem 50 mārciņu (22 kilogramu) smaguma limita, kas bija noteikts sūtījumiem

Vēsturē zināmi vismaz 10 gadījumi, kad ASV šādi patiešām izdevies bērnus nosūtīt pa pastu. Tomēr šim rūpalam drīz pienāca gals un 13.jūnijā tika ieviests liegums bērnu sūtīšanai pa pastu. Iepriekšējie gadījumi tika pieļauti, jo ar nepilnīgajiem noteikumiem kas tāds nebija aizliegts.

Bērnus, kurus sūtīja pa pastu (piemēram omītei) parasti pārvadāja ar dzelzceļu, tos arī no vilciena nogādājot līdz pasta iecirknim un tad tālāk pastnieks tos nesa līdz pat norādītājai adresei.

Pats pirmais nosūtītais bērns tika nosūtīts Ohaio štatā un viņa nosūtīšana pie omītes izmaksāja 15 centus. Pastmarka tika uzlīmēta uz viņa pieres. Viņa vecāki gan sūtījumu arī apdrošināja par aptuveni 50 ASV dolāriem.

---------------------------------------------------------------------------------------

13.jūnijs vēsturē: 1956.gadā briti atdod Suecas kanālu Ēģiptei

Foto: Pixabay.com; Avots: BalticTravelnews.com/History.com/Wikipedia

Suecas kanāls ir 163,5 km garš mākslīgi izbūvēts ūdensceļš, kas Ēģiptes teritorijā savieno Sarkano jūru un Vidusjūru. Tas ir viens no visvairāk izmantotajiem ūdensceļiem pasaulē.

Ideja par šāda veida ūdensceļu radās jau ļoti sen – un tā arī tika īstenota jau teju 2000 gadus pirms mūsu ēras, kad faraons Senuserts III lika izrakt kanālu, kas savienoja Nīlu ar Sarkano jūru. Šo kanālu vēlāk atjaunoja un paplašināja, taču bez pienācīgas uzraudzības kanāls ar laiku aizsērēja un to vēl vēlāk pat aizbēra.

Savukārt jau runājot par mūsdienu kanālu - mūsu ēras 18. gadsimta beigās pēc Napoleona I rīkojuma franču inženieri pētīja jautājumu par kanāla rakšanu caur Suecas zemes šaurumu, taču projekts tika apturēts, jo aprēķinu neprecizitātes dēļ radās pārliecība, ka ūdens līmenis Sarkanajā jūrā ir augstāks, nekā Vidusjūrā, un šāda kanāla būve varētu izraisīt nopietnu ekoloģisku katastrofu.

1854. gadā Ēģiptes vicekaralis, lai veicinātu valsts ekonomisko uzplaukumu, atdzīvināja ideju par kanālu, un piešķīra de Lesepa nodibinātajai būvkompānijai koncesiju uz 99 gadiem kanāla būvei un izmantošanai, lai tā atpelnītu ieguldītos līdzekļus. Būvdarbi tika uzsākti 1859. gadā.

Desmit gadu laikā tika izrakts aptuveni 74 000 000 m3 grunts, aptuveni 120 000 strādnieku mira negadījumos, no slimībām, nepietiekamas pārtikas un necilvēcīgajiem dzīves apstākļiem. 1863. gadā Ēģiptes valdība atteicās turpināt ar varu likt saviem pavalstniekiem strādāt būvē bez maksas, un ieteica būvkompānijai turpmākajā darbā izmantot algotu darbaspēku. Iejaucās Francijas valdība, kas ar bruņotas intervences draudiem piespieda Ēģipti samaksāt par būves dīkstāvi un morālajiem zaudējumiem tik milzīgu kompensāciju, ka Ēģiptes valsts kase nonāca pilnīgā ekonomiskā atkarībā no Rietumu kreditoriem.

1869. gada 17. novembrī svinīgi tika atklāta kuģu satiksme jaunajā Suecas kanālā. Tas bija pasaules mēroga notikums, uz kuru ieradās prominences no visas pasaules (pat ar politiku nesaistītas personas, piemēram, Henriks Juhans Ibsens ieradās no Vācijas, lai vērotu kanāla atklāšanu klātienē). Ēģiptes valdība, sakarā ar kanāla atklāšanas svinībām un ar šo notikumu saskaņoto Kairas operteātra atklāšanu, pasūtīja itāļu komponistam Džuzepem Verdi pat īpašu operu – Aīdu.  Eiropas pirmizrāde notika Milānas operteātrī "La Scala".

Pēc Suecas kanāla pabeigšanas Ēģipte kļuva par nozīmīgu pasaules pārvadājumu centru, taču jau 1875. gadā Lielbritānijas impērija, piedraudot ar ieroču pielietošanu, piespieda Ēģiptes vicekarali par simbolisku summu (daļu valsts ārējā parāda) atteikties no Ēģiptei piederošajām kanāla akcijām par labu Lielbritānijai. Ēģiptes centieni uzsākt sarunas par netaisnīgu tās teritorijas izmantošanu 1882. gadā izraisīja Lielbritānija ultimātu Ēģiptē mainīt valdību, iebrukumu un tās īslaicīgu okupāciju.

1956.gadā Suecas kanāls tika atdots atpakaļ Ēģiptei, taču jau uzreiz pēc šīs rīcības briti sāka aktīvu lobēšanu un virzīja savas intereses. Arī Ēģiptes tā brīža karalis situāciju nerisināja - tieši otrādi, viņš paziņoja, ka kanāls ir tikai Ēģiptes īpašums un, ka visām koncesijām termiņi sen pagājuši, bet 19. gadsimta lielvalstu "lielgabalu politikas" rezultāti nav leģitīmi. Tā paša gada beigās iesākas Suecas krīze, kur Izraēla, vēlāk pievienojoties arī Francijai un Lielbritānijai, okupēja kanāla teritoriju – tomēr iesaistoties Apvienoto Nāciju Organizācijas īpaši izveidotai miera uzturēšanas vienībai, kanāls atkal tika atdots Ēģiptes rīcībā.

Kanāls bija slēgts starptautiskai pārvadājumu veikšanai laika posmā no 1967. līdz 1975.gadam, Ēģiptes kara laikā ar Izraēlu. Šajā laikā kanāls bija aktīva karadarbības vieta.

2015.gadā Ēģipte atklāja aptuveni 8,5 miljardus ASV dolāru vērtu kanāla paplašinājumu. Paplašināšanas laikā izveidots 72 kilometrus garš jauns kanāls paralēli esošajam kanālam. Projekts ietvēra 35 kilometrus garus rakšanas darbus un 37 kilometrus garus padziļināšanas darbus. Līdz šim kanāls bija par šauru divvirzienu satiksmei. Tagad kuģi varēs virzīties caur kanālu, kad tas būs nepieciešams, bez aizkavēšanās. Kanāla dziļums ir 24 metri.

Ievērības cienīgs ir fakts, ka kanāla paplašināšanu pilnībā finansēja ēģiptieši bez ārzemju finanšu piesaistes.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Pasākumi oktobrī Valmieras TIC
Oktobrī aicinām apmeklēt aktīvās atpūtas pasākumus, koncertus, svētkus, sarīkojumus, un izziņas pasākumus Valmierā un Kocēnu, Burtnieku, | Skatīt vairāk
Latvija
Izstāde par Dānijas velo kultūru Valmieras TIC
Vidzemes Augstskolā (Tērbatas ielā 10) atklāta izstāde “Labā pilsēta”. | Skatīt vairāk
Ziemeļvalstu dienas Valmierā Valmieras TIC
No 11. – 14.oktobrim Valmierā notiks Ziemeļvalstu dienas. | Skatīt vairāk
Mārtiņdienas svinības un tirdziņš Valmieras TIC
3.novembrī no plkst. 11:00 līdz plkst.15:00 ikviens aicināts apmeklēt Mārtiņdienas svinības un tirdziņu ''Gardu muti''! | Skatīt vairāk

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2018 www.turismabizness.de | Design & maintenance © 2000 - 2018 1st-studio.com

 
Total Timed::0.2519021sec.