Riepu maiņas sezona: kāpēc igauņi un latvieši ir liberālāki par lietuviešiem?

1. aprīlis Lietuvā ir diena, kad vieglās automašīnas satiksmē var piedalīties ar vasaras riepām. Neskatoties uz to, satiksmes speciālisti iesaka nesteigties: atkalu un pat sniegu pēdējos gados esam sagaidījuši arī aprīļa vidū. Tāpēc labāk pāris nedēļas pabraukāt ar ziemas riepām, nekā sagaidīt sniegu, kad automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām.

Lietuvā ziemas riepu lietošana reglamentēta nedaudz stingrāk nekā kaimiņvalstīs – šeit vasaras riepas drīkst izmantot no 1. aprīļa. Pārējās Baltijas valstīs – Latvijā un Igaunijā – automašīna ar vasaras riepām satiksmē drīkst piedalīties jau no 1. marta. Polijā ziemas riepu lietošana vispār nav obligāta.

Vadās ne tikai pēc likuma, bet arī laikapstākļiem

“Nav tā, ka visi latvieši jau 1. martā stāv rindās pie riepu maiņas servisiem, un pēc tam nespēj savaldīt automašīnu ikreiz, kad uzsnieg sniegs. Visu martu lielākā daļa no mums vēl brauc ar ziemas riepām”, – apgalvo latvietis Mārtiņš Grīnbergs, “Goodyear” vieglo riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs.

Arī Igaunijā vislielākais pieprasījums pēc riepu maiņas parasti ir marta beigās–aprīļa sākumā, lai arī obligātā ziemas riepu sezona beidzas pēdējā februāra dienā. Lietuvā autovadītājiem ir mazāk brīvības – šeit obligātā ziemas riepu sezona ilgst nevis trīs mēnešus, kā pārējās Baltijas valstīs, bet piecus mēnešus: no 10. novembra līdz 31. martam.

“Atšķirība starp šīm robežām ir tikai likumā. Autovadītājiem nevajadzētu vadīties pēc tajā paredzētā datuma un braukt ar vasaras riepām, līdzko tas kļūst likumīgi. Ja šodien ārā spīd saule, bet kalendārs saka, ka ir marta vidus, tas nenozīmē, ka aprīļa sākumā būs tādi paši laikapstākļi”, – skaidro M. Grīnbergs.

Riepu speciālists atgādina, ka gaisa temperatūra, pēc kuras autovadītājiem vajadzētu vadīties, ir 7 grādi. Ja tā ir zemāka, labāk lietot ziemas riepas, ja augstāka – vasaras. Taču labāk (vai ne tik slikti) dažas papildu dienas vai nedēļu palietot ziemas riepas un braukt ar tām, kad ārā ir +10 °C, nevis pārsteigties, uzstādīt vasaras riepas un ar tām nokļūt uz atkalas.

Tāpēc autovadītājiem, kuri lieto neradžotas ziemas riepas, ieteicams nesteigties un braukt ar tām vismaz līdz aprīļa vidum vai citam datumam, kad kļūst skaidrs, ka pēkšņas aukstuma iestāšanās varbūtība ir tuva nullei.

Autovadītājiem, kuri lieto radžotas riepas, brīvības ir mazāk, bet arī prasības attiecībā uz šādām riepām katrā valstī ir atšķirīgas: Latvijā ar tām drīkst braukt līdz pat aprīļa beigām, Lietuvā – līdz 10. aprīlim, bet Igaunijā – līdz 1. aprīlim. Lietuvā un Igaunijā ir bijuši gadījumi, kad laikapstākļu dēļ radžoto riepu sezona tikusi pagarināta. Polijā un pārējās Rietumeiropas valstīs aizliegts lietot ziemas riepas ar radzēm.

Pieredzējušais autosportists iesaka būt uzmanīgiem

Sporta kompleksa “333” vadītājs Haralds Šlēgelmilhs saka, ka ar automašīnu, kas aprīkota ar neradžotām riepām, viņš parasti brauc apmēram līdz 10. aprīlim, taču konkrētu datumu nav noteicis – katru gadu pieņem lēmumu atkarībā no tā brīža laikapstākļiem.

“Aprīļa sākumā daba vēl reizēm blēņojas, tāpēc es ieteiktu nesteigties. Ne reizi vien jau ir bijis tā, ka pēc siltas nedēļas esam sagaidījuši sniegu. Tad kāpēc riskēt? Labāk pagaidīt divas vai trīs nedēļas”, – apgalvo pieredzējušais autosportists, atgādinādams par pēdējos gados bieži sastopamu parādību – sniegu Lieldienās.

Ja noticis tā, ka automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām, bet ceļš aiz loga ir klāts ar sniegu vai āra termometrs rāda apmēram 0 °C, H. Šlēgelmilhs iesaka autovadītājiem neriskēt un neizmantot savu transportlīdzekli. Taksometrs, sabiedriskais transports, īslaicīga automašīnas noma – alternatīvu netrūkst. “Te jau tikai daži kilometri, aizbraukšu lēnāk un nekas nenotiks”, – šāds viedoklis ir nepareizs, jo, neskatoties uz to, cik automašīna ir moderna, ar vasaras riepām uz atkalas tā ir tikpat kā nevaldāma. “Pavasari un vasaru garām nepalaidīsim, tādēļ aicinu pirmajā vietā likt drošību un sagaidīt stabilus plus grādus,” tā sporta kompleksa “333” vadītājs.

Braucot siltā laikā ar ziemas riepām, H. Šlēgelmilhs iesaka nepārvērtēt savas iespējas. Ziemas riepas siltā laikā pārkarst, saķere ar tām ir sliktāka, nekā ar vasaras riepām. Ja rodas nepieciešamība ekstremāli bremzēt vai veikt pēkšņu manevru, automašīna ar ziemas riepām uz uzsiluša asfalta var uzvesties pilnīgi ne tā, kā vēlētos autovadītājs. Turklāt pārkarsušas ziemas riepas nolietojas ātrāk.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 15.04.2024 - 19.04.2024 Komandu rogaininga sacensības Liepājā Liepājas reģiona TIB
Jau otro gadu Liepājā notiks komandu rogaininga sacensības – 20. aprīlī Jūrmalas parkā tiks dots starts sacensībām “Liepājas Dienvidu fortu | Skatīt vairāk
Jaunie pavasara atpūtas ģalamērķi Estravel Latvia
Ieskatieties - sākas pavasara ceļojumu galamērķu izpārdošana! Tunisija, Grieķijas salas, Albānija... | Skatīt vairāk
no 369 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 03.04.2024 - 21.04.2024 Bērnu un jauniešu teātru festivāls Valmieras TIC
19. un 20. aprīlī Valmieras Viestura vidusskolā notiks XVII Latvijas bērnu un jauniešu teātru festivāls “..un es iešu un iešu!”. | Skatīt vairāk
Atlaides auto nomai Ungārijā Europcar
Nomā auto ar Europcar Budapeštā un saņem atlaidi! Izbaudi Budapeštas daudzveidību. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.19067788sec.